Přeskoč navigaci

Wii Remote (Wiimote) hardware a informace

Bezpochyby za velkou částí úspěchu Nintendo Wii stojí její unikátní a geniální ovladač(e). Jsem tam jsem psal o jeho různých možnostech využití a vlastní ovladač jsem pořádně neprobral – tak to snad dnes trochu napravím.

Vývoj

Nikdy jsem se netajil obdivem k lidem co dokáží stvořit něco výjimečného a pro Wiimote je to slabé slovo.

Některé zdroje tvrdí, že vývoj Wii Remote (Wiimote) začal kolem roku 2001 spolu s vývojem nové konzole s kódovým názvem Revolution (nynější Wii). Nyní když vím, že výsledný produkt se začal prodávat v prosinci 2006 (tj. o pět let později) musím o to více obdivovat legendárního Shigeru Miyamoto za odvahu a jasnozřivost, která se Nintendu vyplatila (aktuálně měsíčně 1.8 miliónu kousků a stále není k dostání).

Ale zpět k ovladači.

Vývoj začal licencováním několika patentů (jako snad v současnosti u každého zařízení) na pohybové ovládání od firmy Gyration Inc., která vyrábí myš ovládanou technologií motion-sensing. Vzniklo několik různých návrhů až nakonec zůstal současný.

Hardware Wiimote

Ovladač je velký 148 x 36,2 x 30,8 mm a v současnosti existuje pouze v bílé barvě. Váha s dvěma AA bateriemi k napájení je cca 150g (tento údaj jsem nikde nenašel, ale kuchyňská analogová váha napověděla).

wiimote

K ovladači je připevněn řemínek - dříve o průměru 0,6mm, nyní pro jistotu o průměru 1mm – který je pojistkou pro případ odlétnutí ovladače z ruky (kdo někdy hrál box tak ví o čem mluvím).

wiimote PCB

Detailní informace o rozebírání Wiimote.

Bluetooth chip

Jednou z hlavních součástek je bluetooth chip Broadcom BCM2042 s dosahem 10 metrů, který umožňuje komunikaci s Wii.

Při komunikaci přes Bluetooth Service Discovery Protocol (SDP), Wiimote vrací

  • Name Nintendo RVL-CNT-01
  • Vendor ID 0x057e
  • Product ID 0x0306

(o komunikaci více někdy příště).

Accelometr

Další důležitou součástkou je miniaturní tří směrový linearní accelometr ADXL330, který má rozsah +/- 3g s 10% citlivostí. Tento chip je mistrovským kouskem mikromechaniky – celý má rozměry 4 x 4 x 1,45 mm (na obrázku malý chip u hlavy šroubováku). Toto zařízení snímá pohyby člověka v prostoru a předává je Wii.

Optický sensor a Senzor bar

Jelikož accelometr by nebyl dostatečně přesný (mimo jiné protože neví přesně kde se v prostoru nachází – ví pouze relativní změny ve všech směrech) obsahuje Wiimote i miniaturní optický sensor od firmy PixArt, který snímá informace ze Sensor Baru.

Že jsem se o něm ještě nezmínil? Jedná se o zařízení umístěné nad nebo pod televizí, které obsahuje několik infrared LED umístěných po několika kusech na obou okrajích (celkové rozměry jsou 20 x 1 cm).

bar

Na obrázku infra fotka, normálně LED vidět nejsou.

Bohužel díky Sensor Baru se dosah WiiRemote snížíl na cca 5m (takže pokud si pronajmete kino pro hraní na Wii, musíte možná změnit Sensor bar na vlastní verzi).

wiimote ze všech stran

Takže senzor (to černé vepředu) od PixArtu snímá informace ze SenzorBaru (vidí je jako 2D obraz, kde jasné body jsou LED Senzor Baru) a díky tomu dostane informaci o vzdálenosti od TV a o úhlu natočení ovladače (čím dále je ovladač, tím jsou pro senzor LED blíže k sobě, v případě natočení nejsou LED v rovině). Ovladač obsahuje zároveň vyhodnocení obrazu a do konzole posílá pouze informace o stavu. Díky tomuto mechanismu umožňuje Wiimote ovládat kurzor jako myší a navíc včetně naklonění (tj. např. může v hrách sloužit k odemykání zámku atd.).

Další součastky

Kromě uvedených obsahuje ovladač:

  • malou paměť (16KB EEPROM– v podstatě slouží pro ukládání až 10 Mii, takže na jiné konzole můžete hrát s vlastní postavičkou)
  • rumble (chřestítko - je zajímavé sledovat lidi co poprvé hrají např. tenis, když jim při odpalu míčku zabrní ovladač v ruce)
  • malý repráček (nízké kvality, slouží pro efekty)
  • procesor pro zpracování audio signálu (o němž se neví k čemu slouží, já si myslím, že bude sloužit pro zpracování signálu z mikrofonu).
  • tlačítka (viz. obrázek)
  • rozšiřující konektor (pro připojení dalších periférií např. nunchaku)
  • modré LED signalizující číslo ovladače (a pokud není ovladač právě používám pro hraní po stisku tlačítek ukáží stav baterie)

Rozšiřující příslušenství

Z rozšiřující příslušenství zmíním jen Nunchuk (Classic controller nemám).

nunchuk

Jedná se o ovladač do druhé ruky (u mne levá), který se spojí s Wiimote kabelem délky cca 1m (nedávno jeden výrobce uvedl bezdrátovou verzi - sníží se riziko oběšení :-), ale zato musí mít vlastní napájení, narozdíl od původního, který je napájen z WiiMote).

Ovladač má malý analogový joystick a vpředu 2 tlačítka. Kromě jiných součástek obsahuje Nunchuk další accelometr, tentokrát STMicroelectronics LIS3L02AL (+/-2g).

Rozměry jsou 113 x 38 x 37 mm.

O všestrannosti Wiimote svědčí různé další příslušenství jako meč, nebo kytara a jiné.

Jaggni to|Linkuj

Komentáře k tomuto článku

[*] Jan @ 18.12.2008 19:37:17

Můj vnuk si koupi nintendeo Wii v Usa.
Chci se zepta zda nu pujdou hry ,které si zakoupi zde v Evropě. Pro NTSC ale zde v Evropě se prodavají hry vf Pal. Co mám dělat ,aby bylo možno přehravat obě normy.
Děkují za pomoc Jan
Moje Email adresa yekcoh@seznam.cz

[*] Radek @ 19.12.2008 9:57:58

Bohuzel nejjednodussi je modchip. Existuji i loadery za pomoci Twilight hacku ale chce to aspon minimalni zkusenosti.

Popr. kupovat hry pro NTSC v americe pres internet (beztak to vyjde urcite levneji).

[*] Kamil Černín @ 15.1.2009 13:40:23

Dobry den,
je mne celkem jasny ze mate sve prace dost, ale vzhledek k tomu ze mne napsani tohoto textu nezabere moc casu tak Vas zkusim pozadat o pomoc. Ja se venuju celkem diametralne odlisnym vecem (Elektroenergetika), nicmene jsem se v ramci psani diplomove praci v Belgii na ULG dostal ke problemu jak sestavit pohyb z udaju akcelerometru a gyroskopu. Ve finale bych mel dojit k tomu jak urcit presnou polohu a orientaci v prostoru zarizeni usazeneho na vedeni VVN, nicmene zatim si nedokazi poradit ani s urcenim polohy a orientace ve 2D. K dispozici mam 2D akcelerometr a gyroskop. Ke zpracovani signalu vyuzivam Kalmanuv filtr. V pripade ze bysme byl ochotny pomoct a mate v tomto ohledu zkusenosti, ozvete se prosim a upresnime detaily. Dekuji, odpovezte prosim na mail a i odpoved typu, ze nemate cas, povazuji za seriozni odpoved.



Prosím o dodržovaní určitých pravidel (tj. žádné neslušné texty, reklamy a tak prostě podobně). Komentáře porušující tyto pravidla budou odstraněny.

Před vložením komentáře je nutno provést náhled, jedná se o ochranu proti spamu.

 

Vložení komentáře
  
 
 

 

© NetCode.cz, 2006-9 | Všechna práva vyhrazena
Provozováno na mém pikoCMS, vygenerováno: 25.7.2017 12:40:35

O mně

Informace o mé maličkosti a kontakt.

Lokální tagy

amd(1) amiga(1) apple(1) aspnet(2) audio(1) borland(5) C64(1) codegear(12) delphi(39) dotnet(9) dvd(1) electone(1) embarcadero(1) emulator(11) firebird(2) flash(1) freepascal(5) gamecube(3) gigabyte(2) google(3) hardware(48) holografie(1) homebrew(29) hry(12) ibm(14) iphone(7) jidlo(1) komponenty(1) konzole(15) latex(1) lenovo(17) migrace(1) modchip(3) moje(9) mplayer(3) mssql(1) multi-touch(3) native-api(1) navody(23) nintendo(53) Nintendo3DS(2) nintendo64(6) NintendoDS(15) onestation(2) opera(1) ot(1) palm(1) pascal(1) pdf(1) pic(2) pmd85(1) pocitace(1) print-server(2) programovani(21) programy(25) R400(1) recenze(6) retro(1) satelit(1) seamonkey(5) snes(3) svepomoci(1) technika(1) thinkpad(20) usb(1) video(3) vs(3) vykriky(12) web(7) webdesign(8) wii(83) wiimote(13) wiiware(1) wiki(2) windows(7) windows-mobile(1) wl500g(2) wtf(8) zivot(1) ZX-Spectrum(5)